התמונה של ‏‎Moti Cohen Moti‎‏.

במסע הכיבושים עם פריחת עידן ההשכלה והטכנולוגיה שכח האדם את האחריות שהוטלה עליו על ידי אלוהים, אשר ציווה לו לחקור את עולמו ולגלות את סודותיו מתוך תבונתו ובאחריות זו לעבוד ולשמור על הבריאה : " וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים אֶת־הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן־עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ;" (בראשית ב'15)

אלוהים לא רק מצווה על האדם לשמור את האדמה הוא גם נותן לנו כלים ליישם את הציווי: "וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים… וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל־אַרְצְכֶם:  וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל־יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל־אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל־מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ:  יוֹבֵל הִוא שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה תִּהְיֶה לָכֶם לֹא תִזְרָעוּ וְלֹא תִקְצְרוּ אֶת־סְפִיחֶיהָ וְלֹא תִבְצְרוּ אֶת־נְזִרֶיהָ:  כִּי יוֹבֵל הִוא קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לָכֶם מִן־הַשָּׂדֶה תֹּאכְלוּ אֶת־תְּבוּאָתָהּ:  בִּשְׁנַת הַיּוֹבֵל הַזֹּאת תָּשֻׁבוּ אִישׁ אֶל־אֲחֻזָּתוֹ"  (ויקרא כה: ח-יד)

מעניין שבמצות השמיטה והיובל מקשרת התורה בין ערכי מוסר וצדק לציווי השמירה על האדמה . הציווי על שמיטת החובות בשנת השמיטה והציווי על שחרור עבדים והשבת האדמות לבעליהן בשנת היובל מצטרפים לציווי על מתן מנוחה לאדמה. במצוות אלו באה לידי ביטוי הראיה התנ"כית שהארץ נתונה לנו בני האדם כפיקדון בלבד. אין אנו רשאים למכרה לצמיתות, לנצלה ללא גבול ולהזיק לה : " וְהָאָרֶץ לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת כִּי־לִי הָאָרֶץ כִּי־גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם עִמָּדִי". (ויקרא כה, כג).

שאול התרסי באיגרת אל הרומים כותב שמתוך התבוננות בפלאי הטבע, יצירת כפיו של אלוהים , אנו יכולים להכיר את גדולתו:
"כֹּחוֹ הַנִּצְחִי וֵאלֹהוּתוֹ, נִרְאֵית בְּבֵרוּר מֵאָז בְּרִיאַת הָעוֹלָם בִּהְיוֹתָהּ נִתְפֶּסֶת בַּשֵּׂכֶל בְּאֶמְצָעוּת הַדְּבָרִים שֶׁנִּבְרְאוּ" (אל הרומים א'19).
עד כמה התיאור הזה מרגש ורלוונטי גם לנו היום, אם נתבונן בתופעת טבע כמו ירידת גשמים, גייזרים, הרי געש, עונות השנה נוכל לראות שזהו נס גדול, מעשה ידי אלוהים בורא העולם שמתרחש שוב ושוב מידי שנה.  ואם ברצוננו לחוות חלקיק של התגלות האלוהית על פני האדמה כל שאנו צריכים הוא לצאת החוצה להתבונן בבריאה.

ט"ו בשבט הוא יותר מחג ילדים, זה יום של  "חשבון נפש" . ביום זה עלינו להזכיר לעצמנו את האחריות שלנו לשמור על הבריאה מהרס.להבין את את אחריותנו ולהתמלא בהודיה לאלוהים על כל היופי שהוא ברא סביבנו.