praying

האם על המאמינים בישוע לצום בצום ט’ באב ?

בתקופת התנ”ך היה מקדש אחד שבו היה ניתן לעבוד את אלוהים. על פי המסורת ט’ באב הוא יום החורבן של הבית הראשון , וגם של בית שני . לאור הדברים האלו מובן למה היום הזה מהווה יום של אבל עבור החלק המסורתי של אוכלוסיית ישראל . שאול השליח באיגרת אל הקורינתים כותב : ” היכל אלהים אתם וכי רוח אלהים שוכנת בקרבכם “(אל הקורינתים ג’ 16 )

זאת אומרת שהמאמינים בישוע אנו עצמנו מהוים את מקום משכנו של אלוהים בליבותינו, כלומר עבודת מקדש הופכת לעבודה שבלב . לאור כך רבות נשאלת השאלה , האם על המאמינים בישוע לצום בצום ט’ באב ? אם נתעמק בכתובים נוכל לראות, ששאלה זו נשאלה כבר בעבר על ידי מנהיגי יהודי בבל כשהם צמו כהרגלם בתקופה שבית המקדש השני נבנה ועבודת הקודש בו התחדשה :

“וַיְהִי בִּשְׁנַת אַרְבַּע לְדָרְיָוֶשׁ הַמֶּלֶךְ הָיָה דְבַר ה’ אֶל זְכַרְיָה בְּאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ הַתְּשִׁעִי בְּכִסְלֵו.  וַיִּשְׁלַח בֵּית אֵל שַׂר אֶצֶר וְרֶגֶם מֶלֶךְ וַאֲנָשָׁיו לְחַלּוֹת אֶת פְּנֵי ה’.  לֵאמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר לְבֵית ה’ צְבָאוֹת וְאֶל הַנְּבִיאִים לֵאמֹר: הַאֶבְכֶּה בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִשִׁי הַנָּזֵר כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי זֶה כַּמֶּה שָׁנִים?” (זכריה ז’ 1-3)

תשובתו של זכריה

“כֹּה-אָמַר ה’ צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית-יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים; וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם, אֱהָבוּ.”( זכריה ח’19)

לפי דבריו, יהיה אפשר להפוך את ימי הצום לימי שמחה , כאשר עם ישראל יחזור בתשובה ויכיר במנהיגותו הבלעדית של ישוע מלך המשיח ויקבל עליו את תורתו לאהוב אמת ושלום , לקיים חברה מוסרית , של שלום בין איש לרעהו ובין אדם לאלוהיו .

צום למען עם ישראל

אנו בוחרים לקחת אחריות ולצום ביום תשעה באב בעבור עמינו ישראל למען יגיע למלוא הכרת האמת . באמונה שלמה שימים אלה יהפכו יום אחד לימי שמחה , כשהיעד הסופי הוא הריצוי של אלוהים עם עמו והתקווה לימות המשיח ושכינתו בקרבנו  (התגלות כא 22-23)