img-20161009-wa0011

 

קודם כל התשובה היא כן. זה נכון שבספר ויקרא לא מדברים בצורה מפורשת על צום אלא כתוב:”ועיניתם את נפשותיכם”. אולם הפרוש המקובל של עינוי הנפש הוא צום. חשוב לי להדגיש שבימינו חשוב לצום לא רק מאוכל ושתייה. אלה גם מהפלאפון והפייסבוק והטלוויזיה וכל מה שלוקח מאיתנו את תשומת הלב. הרי המטרה היא צום ותפילה ולא צום וגלישה באינטרנט.

המטרה העיקרית של יום הכיפורים היא להגיע לחשבון נפש. להכרה אישית מול אלוהים איפה טעיתי ומה עליי לתקן. לאן הגעתי בפרק זמן של שנה מיום הכיפורים האחרון? לאן אני ממשיך? האם אני סלחתי למי שחטא כנגדי? האם אני חי רק לעצמי או שאני מוותר למען האחר? האם אלוהים רוצה להראות לי משהו חדש? כל אלה הם שאלות שיכולות להנחות אותנו במהלך כל השנה. אולם ביום הכיפורים כאשר הצום וחשבון הנפש הוא דבר לאומי, קהילתי, ומשפחתי, העוצמה היא יותר חזקה. בעיקר בגלל העובדה שזו גם מצווה מכתבי הקודש.

המרכיב החשוב ביותר ביום הכיפורים הוא קודם כל הכפרה. הרי לפי התורה הקדושה הכהן הגדול היה נכנס פעם בשנה לקודש הקודשים.

מתי? בערב יום הכיפורים ומקריב את קורבן הכיפורים.

למה? כי לפי התורה הקדושה רק דרך קורבן דמים מקבלים סליחת חטאים ויכולים לחזור בתשובה.

כך שהמרכיבים של כפרה, סליחת חטאים וקורבן חייבים ללכת ביחד.

כיום אין לנו לא כהן גדול ולא בית מקדש גשמי. מה שיש לנו זה את ישוע מלך המשיח.

הרי זה לא במקרה שבאותו הדור שבו בית המקדש נחרב, המשיח מת כקורבן שמכפר (מלשון כפרות) על העוונות ובחטאים שלנו. אלוהים לא היה יכול להשאיר את עם ישראל ללא אפשרות לחזור בתשובה. לכן רק לאחר שמלך המשיח עלה על מזבח הכפרה ונתן לנו פתרון לבעיית החטא והחזרה בתשובה. רק אז בית המקדש נחרב. ולמרות החורבן הקשה עדיין לא נשארנו ללא מענה.

כיהודי חסיד של ישוע ומאמין אדוק בספר התנך והברית החדשה חשוב לי לנסות ולחיות לפי הדוגמא והעדות שנתן לנו ישוע בחייו כאן על פני הארץ. הרי הוא קיים את כל התורה וכמובן שגם הקפיד לענות את נפשו ביום הכיפורים. הרי מלך המשיח הוא כשה תמים וללא מום. לכן במקרה שהוא לא היה מקיים את הכתוב , הדבר היה הופך אותו לבעל מום והוא לא היה יכול להיות הקורבן בעבור חטאיינו הרבים. לכן כאשר נאמר לנו להידמות בחיינו לישוע זה כולל לציית לדבר האלוהים ולכתוב בתורה הקדושה.

מעניין שבכל ההקשר ליום הכיפורים הכתוב מדגיש לנו שמדובר בחוק עולם. ז”א שבכל מקרה כל עוד העולם הזה מתקיים, דבר אלוהים אומר לנו לקיים את מצוות יום הכיפורים. גם לאחר הופעת ישוע המשיח וכפרתו עדיין הכתוב אומר לנו שמצוות יום הכיפורים היא “לחוקת עולם”

הנה תזכורים ופסוקים מהתורה:

“וְהָיְתָה לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם  בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם” ויקרא טז 29

“שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הִיא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם” ויקרא טז 31

“וְהָיְתָה-זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְכַפֵּר עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל-חַטֹּאתָם אַחַת בַּשָּׁנָה וַיַּעַשׂ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה” ויקרא טז 34

“כָּל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם; שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב מֵעֶרֶב עַד-עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם” ויקרא כג 31-32

לסיכום: בימים שאין לעם ישראל בית מקדש, אין כהן גדול ואין מזבח, הדרך היחידה לקבל סליחת חטאים דרך קורבן היא להכיר את הסיפור של ישוע המשיח. להכיר שהוא הקורבן שבא לכפר על עוונותנו. בדמו יש לנו את כפרת הכיפורים. לכן המאמין בישוע מחוייב לשמור את מצוות הכיפורים ולזכור את דם המשיח אשר נשפך פעם אחת, אולם בעבור קיום כל מצוות הקורבנות הכתובים בתורה.

שיהיה צום מועיל ומי ייתן ונכיר יותר ויותר את אהבתו של אלוהים כלפינו במשיח ישוע!