увппрп

אסתר לאור המגילה

אנחנו מתקרבים לחג הפורים שהוא בהחלט אירוע היסטורי מרשים.
בתקופה בה ההישרדותו של עם ישראל באימפריה הפרסית הייתה מוטלת בספק ובסופה ניצחון מרשים של היהודים על אויביהם.
השנה כשהגיתי במגילת אסתר ראיתי את הסיפור בזווית קצת אחרת, אישית יותר. איך שינוי של אדם אחד משפיע על גורלה של אומה שלמה.

בתחילת המגילה אנחנו פוגשים את דמותה של אסתר (הדסה) בחורה יפה, צייתנית ותמימה, שני הוריה מתו ומרדכי גידל אותה כבת. צייתנותה אינה מכוונת רק כלפי מרדכי " כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי וְאֶת־מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה " (פרק ב פסוק 20),  בעצם היא מצייתת לכל מי שנקרה בדרכה " לֹא בִקְשָׁה דָּבָר כִּי אִם אֶת־אֲשֶׁר יֹאמַר הֵגַי סְרִיס־הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים" (פרק ב פסוק 15 ).

הֲדַסָּה שהִיא אֶסְתֵּר

תמימותה של אסתר מתגלה גם בתחילת פרק ד' כאשר מרדכי קורע את בגדיו ולובש על גופו שק ואפר כסימן לאבל .
סריסי אסתר ונערותיה ממהרים לספר לה על זה. המלכה שומעת את הדיווח ותמימותה מונעת ממנה להבין את עומק הבעיה ובמקום זה דעתה נתונה למחסור שטחי בבגדים ואומרת בערך כך: "כמה נורא, הבה נשלח לו בגדים חדשים". חוסר היזומה שלה והפסיביות שלה מתגלה לנו דרך מרדכי שהכיר אותה היטב.

ולאחר שנודעה לו גזרת ההשמדה, מבין מרדכי שאסתר היא הסיכוי היחיד להצלת עמו.
אבל הוא גם יודע שאי אפשר לסמוך על יוזמתה והוא מבקש: "לְהַגִּיד לָהּ וּלְצַוּוֹת עָלֶיהָ לָבוֹא אֶל־הַמֶּלֶךְ לְהִתְחַנֶּן־לוֹ וּלְבַקֵּשׁ מִלְּפָנָיו עַל־עַמָּהּ" (פרק ד' פסוק 8 ).

המהפך האמתי – "אִם לְעֵת כָּזאֹת, הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת"

וברגע קריטי זה, כשאסתר מבינה את כל כובד האחריות המונחת על כתפיה חל בה מהפך. בפעם הראשונה בחייה היא עומדת בפני ההכרח לפעול. בה, ורק בה, תלויים חייהם של כל בני עמה. ההבנה של האחריות עושה בה שינוי, ומתוך המחויבות לעמה אסתר נפרדת מהפסיביות ומאמצת התנהגות מנהיגותית- מתחילה לחלק פקודות : " לֵךְ כְּנוֹס אֶת־כָּל־הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן … וּבְכֵן אָבוֹא אֶל־הַמֶּלֶךְ … וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי .  וַיַּעֲבֹר מָרְדֳּכָי וַיַּעַשׂ כְּכֹל אֲשֶׁר־צִוְּתָה עָלָיו אֶסְתֵּר"  (פרק ד' פסוקים 16-17 ) ניצחונה של אסתר הושלם .

שלושת הפרקים האחרונים של המגילה מציגים לפנינו אסתר חדשה : פעלתנית, מצווה , מנהיגה.
ונהפוך הוא, אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם – אמרת המגילה ברובד הגלוי, וברובד הנסתר היא לוחשת: ונהפוך האמיתי הוא, שינוי פנימי של אדם .

חג פורים שמח ונזכור את דיברי שאול המפציר בנו : " אַל תִּשְׁתַּכְּרוּ מִיַּיִן, שֶׁכֵּן זֶה מֵבִיא לִידֵי פְּרִיצוּת, אֶלָּא הִמָּלְאוּ בְּרוּחַ"

מאת : דוד טרובק