פרשת השבוע – וַיְחִי

%d7%95%d7%99%d7%97%d7%99

 

דרכו של יעקוב

הפרשה עוסקת בימות חייו האחרונים של יעקב . כמה קל, ובעצם כמה מוצדק למתוח עליו בקורת. אין התורה מסתירה פרטים מחייו , ולא מנסה לייפות את אישיותו בניגוד לפרשנות אורתודוקסית.

לאורך סיפור חייו פעמים רבות יושרו של יעקב שרוי במחלוקת,מרגע הלידה ניסה לעקוף את תאומו (אחז בעקבו כדי לעכב את לידתו), דרך רכישת הבכורה תמורת נזיד העדשים והשגת ברכת האב במרמה, ועד ה"טריק" של ה-"הנדסה הגנטית" שבעזרתו רכש את עושרו –  (בראשית ל', 39).

אפשר גם לבקר את  חוסר סבלנותו . כאשר רחל, זו האהובה כל כך, זועקת בייאושה " הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי" (בראשית ל' 1), הוא אינו מנחם אותה. שלא כמו אלקנה, האומר לחנה " הֲלוֹא אָנֹכִי טוֹב לָךְ מֵעֲשָׂרָה בָּנִים" (שמואל א א', 8) – יעקב מגיב אליה בכעס – " הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן?" (בראשית ל', 2).

בימי זקנתו הוא מתלונן בפני פרעה – " מְעַט וְרָעִים הָיוּ  יְמֵי שְׁנֵי חַיַ" (בראשית מ'ז, 9) למרות שמלאו לו 130 שנה, למרות הסוף הטוב של סיפור יוסף – הוא, יעקב,לא היה שבע רצון.

ולמרות שלא היה מושלם כאחד כל בני אדם דווקא על שמו נקרא עמנו ישראל  בני ישראל ובית עקב אנחנו .

הפוטנציאל שבך 

יעקב אבינו לא היה "רמבו רוחני" הוא היה אדם פשוט, בדיוק כמונו ,הרבה מאיתנו יכולים בקלות להזדהות איתו .  גדולתו  היא יכולתו להתעשת, ״לקום״, ״להמשיך״.

הנה אנחנו רואים אותו בורח מבית אביו מתנתק לראשונה מחיק אמו ונודד בודד לארץ רחוקה ונוכריה. בלילה הראשון, הוא חולם את "חלום הסולם" (בראשית כ'ח, 12) ובבוקר היום השני למסעו כבר  אינו הולך מיואש וקפוף אלא "נושא את רגליו", מוצא אהבה ומגלה בקרבו כוחות שלא שיער אותם עד כה.

כאשר לבן רודף אחריו, לאחר שנמלט ממנו עם כל אשר לו – ברגע הקריטי יעקב עומד – " וַיִּחַר לְיַעֲקֹב, וַיָּרֶב בְּלָבָן" (בראשית ל'א, 36) – עמד והתעמת. הלילה בו הוא נאבק עם האיש האלמוני – והוא נאבק עמו "לבדו עד עלות השחר" (בראשית ל'ב, 25). " כִּי-שָׂרִיתָ עם אלוהים ועם אנשים ותוכל" (שם, 29)

הניצחון שבהתמדה

מסר עמוק אנו לומדים מסיפור חייו של יעקב : אולי לא תמיד נצליח להיות מושלמים ולא הכל תמיד יתנהל כפי שאנו מתכננים. לא הכל יהיה מושלם כי תמיד יש משהו פחות טוב .

אבל לא משנה מה הם הנסיבות החיצוניות ולא משנה מה עשינו או לא עשינו, ברגע הנפילה אל לנו להמשיך לשכב אלא לקחת אחריות על החיים לקום, להתעשת ולהמשיך את מרוץ האמונה "לרְדֹף צֶדֶק, חֲסִידוּת, אֱמוּנָה, אַהֲבָה, סַבְלָנוּת וַעֲנָוָה" (הראשונה אל הטימותיאוס ו'11) – זהו משפט המפתח וזהו המתכון להצלחה .

אוצרות ישנים בסגנון מודרני .שבת שלום חברים יקרים.