פרשת השבוע – וַיִּשְׁלַח

המאבק עם האיש

בתחילת הפרשה מופיע סיפור מאבקו של יעקב עם האיש המיסתורי (בראשית לב פסוקים 25-32) יעקב שהיה בדרכו חזרה מהגלות ופחד מאוד מהמפגש הקרב שלו עם עשיו, שממנו ברח כעשרים שנים קודם לכן שולח את אשתו ואת ילדיו ונותר לבדו בלילה על גדת נחל היבוק. ואז פתאום הופיע האיש והתחיל להיאבק עם יעקב. השבוע אני רוצה לענות על השאלה שהעסיקה רבות את פרשני המקרא: עם מי יעקב נאבק כל הלילה ?

וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר (בראשית לב'24)
נראה שאיש מהם לא הצליח לגבור על רעהו,לכן האיש המסתורי פגע בחלקה האחורי של ירכו (או כפי שאומרים היום, קרע לו גיד) למרות הכאב סירב יעקב להרפות ממנו ותבע ממנו שיברך אותו.
העובדה שיעקב מבקש מהאיש לברך אותו,מצביע על כך שהוא הבין מיהו ונתן לו חשיבות רבה . בהמשך יעקב, עכשיו ישראל כי האיש שינה את שמו של יעקב ל"ישראל", מ"מושך בעקב" ל"ישאר- אל" מכנה את שם המקום "פניאל",פני אלוהים ובעצם מגדיר את האיש שאיתו נאבק:
וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל:  כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי;(בראשית לב'31)

אלוהים אדם

בפס' 25 מכונה הדמות המסתורית שלנו" איש" בפס' 31 הוא מכונה אלוהים. האם הוא אלוהים או איש?  או האם הוא אלוהים-איש, אלוהים אדם? המפגש הזה היה עם איש שהוא גם אלוהים. הוא היה עם אלוהים שירד בצורת אדם. פרשת וישלח היא עוד הוכחה שאבותינו הכירו את הדמות של אלוהים- אדם- מלאך. אבל זהותו המדויקת עדיין הייתה חידה בעיניהם .בשנים שאחרי כן הוא התגלה כמשיח .ממש כשם שאבותינו כרתו ברית עם הדמות,  כך גם אנחנו כורתים ברית עם ישוע. הוא היה האלוהים- אדם שאבותינו האמינו בו. הוא המשיח.

לידתו של ישראל 

יעקב מצטייר בכל הסיפור שעד לפני המאבק עם ה"איש" כאדם בעל אישיות כפולה ויוצא שלם יותר מן הלילה המכריע הזה,מחוזק יותר. הוא השתחרר מהזדהות עם יעקב שבתוכו והתעורר לטבעו האמיתי  .
לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל .(בראשית לב '29)
יעקב שאחרי הלילה הזה כבר איננו אותו יעקב. שם חדש ניתן לו.
באותו לילה,שהוא כרת ברית וקיבל ברכה מהאדם-אלוהים התברך יעקב בכוח פנימי, בביטחון עצמי ובאמונה, שיאפשרו לו המשך דרכו הכתבה נכתבה בהשראת ספרו של אשר אינטרטר " מי אכל צהריים עם אברהם? "

אוצרות ישנים בסיגנון מודרני . שבת שלום