פרשת וָאֶתְחַנַּן

online-community

פָּנִים בְּפָנִים, דִּבֶּר יְהוָה עִמָּכֶם בָּהָר

הפרשה ממשיכה את נאומו של משה רבנו על הר נבו . בין השאר אנו זוכים לשמוע שוב את ” עשרת הדיברות ” וכן לקרוא את הפסוק שמע ישראל ופרשיית ” ואהבת ” . בפרק ה’, פסוקים 2-5 ,משה ממשיך ומתאר את המעמד : פָּנִים בְּפָנִים, דִּבֶּר יְהוָה עִמָּכֶם בָּהָר–מִתּוֹךְ הָאֵשׁ… “ הפסוק הזה מעלה שאלה : איך ייתכן שה’ דיבר עם העם ” פנים בפנים ” ובו זמנית עמד משה כמתווך בין האלוהים לבין האנוש כפי שנאמר ” אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין-יְהוָה וּבֵינֵיכֶם, בָּעֵת הַהִוא “

אנוכי

ישנה פרשנות שמקורה בתפיסה החסידית ,המדרש החסידי לומד מהפסוק אמירה עקרונית : ” אנכי” ולפי אותו המדרש האנכיות האגו שלנו , היא המפרידה בין האדם ובין האלוהיו ובין האדם לזולת . החברה מטעה אותנו לראות את עצמינו כעיקר וכמרכז העולם . נקודת מבט כזאת לא נותנת לנו לראות את גדולתו וחסדו של אלוהים וגם בקשר לסובבים אותנו אי אפשר להצליח לבנות יחסים של קירבה ואהבה מתוך דיבור שיש בו כל הזמן ” אנוכי ” עלינו להבין כי אנו חלק ממרקם חיים ביולוגי אחד . שאול השליח כותב באיגרת שלו אל הקורינתים : כשם שהגוף הוא אחד ואיברים רבים לו, וכל איברי הגוף הם גוף אחד אף כי רבים הם, כן גם המשיח. הרי ברוח אחת הטבלנו כלנו לגוף אחד…”(אגרת שאול הראשונה אל הקורינתים פרק יב’12-13) ובפסוק 26 הוא ממשיך וכותב :” ואם יכאב איבר אחד, כל האיברים יסבלו אתו; ואם יכבד איבר אחד, כל האיברים ישמחו אתו.”(שם 26)

מפתח לאהבה עמוקה שתאריך ימים

עלינו להפסיק להיות מושפעים מהבנות חברתיות מוטעות ולא להדמות לעולם הזה, כי אם להשתנות על ידי התחדשות הדעת כדי שנבחין מהו רצון אלוהים, מהו הטוב והרצוי והמושלם בעיניו . (רומים יב פסוק 2 ) להשכיל להבין שכולנו גוף אחד ולהתחיל לראות משמעות בעשייה שמכוונת כלפי הכלל ולא רק כלפי עצמנו . יום שני אנחנו חוגגים ט”ו באב ובהקשר של חג האהבה אפשר להוסיף שיחסים בין – אישיים מוצלחים , כולל זוגיות , בנויים בעיקר על ” אנחנו ” על אחווה ורעות , הן-הן המפתח לאהבה עמוקה שתאריך ימים . אוצרות ישנים בסגנון מודרני . שבת שלום חברים יקרים !

מאת : דוד טרובק