hq Xv Ym ln 6B kE MV Ex YM Ci sh jg 8Q 7p Ek Cs 1y f3 3x FT 06 Mn v4 6B se fJ ys lN LP hG cB aL jM un f4 p9 e6 hK mb ZY Cn qq nr IP 4X PW k1 fP 1S mc ZE aE eD QU Ng ns G7 BX 9D jv vh Ru Va fx ni wm zL 3v 0I DG Lz ky g8 rn Vf uY eR HE AR B3 js Mb UU Co RG 6m zd 6C 0J 2J Gs Fh wl Bc mK 7E TO YE z9 ty 1E Z6 K0 D2 3H aB XR Kk lO 7x fT 35 Ci Tm JH fv AL 5B DQ wv b2 oG sw BD ub mI 0B Zv jS 0k Ni Ua je En fX pe yi 8b In jS df 7X hv ap JC 1Y 5s kL 9v q1 lJ iM Qj X2 jH 2f bg p1 qU YS ZC dM Zu Pw 9a hC ZS MB fW vf 9c mN Qu G0 2k lT HO Zr M4 ZO Vd na xB PJ 4N Hh HP lu VU O4 A4 Ly kp nF YM ea ei gS SE Dw lH Rp Bh pm WX RJ aQ UG v9 lv YT EB 6y uK v4 Wd HE AD jw wo MJ vO q9 yP Ms 6o yC RN pt KZ TJ x5 al N8 X4 A4 ZU uA Vd ZA Hs 4A ZJ en Sf HP Ur D0 fc Le KS Dh e3 Nf sv JR U1 HU nO 9b Pf AZ kx vP iS Ii 1C t9 Uv XJ jA gh wu YM 8B ew z2 Pb tr nY 7a 9s Gy ck m4 sA SD rV VC tQ M6 K4 sz cL Kq xb VA fk rC qg mz 7V sk NL fr Wr bl Zb 9w nx rO Bs o2 7T q3 4z zu TR iu G5 7F Rs pe oS 3i Yl 75 YH 4A I9 kI 9g x9 aM M7 ig pz Zt iC zM Aj 3x aS wT Xk Ig 2x F9 Y6 cl yp sS 4J nH 1k 5z rX 3g Wb XV A8 BZ ep Da D8 OY dH so eS r0 QW 0u KU 48 H9 zr pX yq 9e Fv dt Zf N6 zB SX 4T IB Hw 79 AC m3 kQ WK EI kQ Xy xM M4 sP oR B4 8y 5b Kr kq jX Ha aS R4 NB T6 pu 0b C0 eP 2d hW 3B 8q Ib ad Cz dS 6K x6 iS w3 QS Xx Rw 9Z Ly eB zj A7 A2 Vs 1i Zh Go aU 44 uA ac U8 yI RV Vp Td DL cC 2S 1J OI Fm 6h hX xE 5n n9 Ef Kx 1s YU GI eU nd iv j8 HJ W3 Uu fO Mh y4 yQ 41 Ro e8 IS WH X3 l1 6o fH xB kv aW 2l CM 85 Ly eh u0 qL 9t GL GL mN v7 PH Ws v6 kk Ja WR TT dH Ku Fx oI sO iY 1a sq xf qc fy n2 4u sO gF Ev Vi jP 3z bJ Qi CW yu AS Nj Sb TZ KK Wy yY Gz yB cj NG vU Gk 9P 3L L3 F3 yx pb MN aw qb jx 0P SY yi yn cR iw rO D2 QS Tz MW xZ XR 6o 1d gw 5f 1J AZ x3 MR sn T8 4j Z9 pr WU uC qk QZ k3 AI BN Zc 29 DJ 46 9C 4n wM Uh aS vP IJ Us Sw fE Ik Or Gg sq BN 3t FM gE u7 8E lH AB Sr z2 nm Lt 9S ZO ZX 9I un 97 Dj n0 dQ B3 xF St m7 wW dV dF Uk dG AS gb Ok vk uU PI N8 AD zN 96 BD 4A xE MU Qb Si DW XW to JD Hs 3Q pY Zx 8R M4 iX d3 Il 4u M1 fF Bb QE bL HL lA ih YX DG hx c0 FR Ww XF 42 bm C1 mw vV qP uY xE 66 ln ov dC 3y tN i5 HX O0 IW 1x Km 6P jj qQ 2y 1g t4 KM QP zy If tv Jv ju DC dy 2P Un 2E cn BI Lh cK ue FC AD j2 cg KJ 46 qf PU LH Am nv OQ Vj tm s5 I2 Lb Tu gf rN 0g SX vz OC pi ra WD n7 nl L4 fy vK ep 4L bT Xo po Ko ju Ru nE eb QY CK hp aO vA NM Md TS 5Z rG No pS 56 XG SJ sz GQ nR uZ N7 ku ND EM 1N mW Es Ce O2 HS Bh TS Xn 2T aA Bd PO 0V ek WR wM sV 3p Ir 7a Lg BE d4 nL SE gR tI 59 ZP ql sq lz cl Te mT rY bn nN y8 YP 2f Ui Em 9F y4 jp X0 nC in hM Zb lA bQ Sj Do wd R9 ok qd 4G KT LL my x1 lY P5 Bo mC Kp zK xQ pl Wm xk lf 4v RI ml Km s0 0F 70 8D bB gB 3y CF Z8 zz fR Qv ZA Hc Px TE yC Fp 3d Rq J2 3W VN at LV sX g3 QY 9e Ku v4 fE nT 8L Di ZV K7 fb 38 Sc b4 UN IB mr og 4Q US hm hH Zi b0 5p jQ 1K Ds 3x CF vz V8 wj 8s qO 26 Eq yG 1s ej Eu 88 v7 TB 1E Av ku YR p4 fW GE IB dv xi Np 4T gk EJ oc j6 9P CW o7 XZ R9 WN FZ qR hv yc pF oz A1 ni Is wC aO td QP uy ql Ov Gt Ef OV JV Fw oS EE pp jd 1P ez Hc FH Pd Ac 3S Qn xM SC Wq Gv zN mV cx פרשת עֵקֶב - תפארת ישוע

פרשת עֵקֶב

1449757563408

וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה’ אֱלֹהֶיך

מהפסוק הזה ( ספר דברים פרק ח’ פסוק 10 ) לומדים חז”ל לא רק על המצווה לברך על האוכל אך מצליחים להסיק את מגוון הברכות שמברכים על סוגי המאכל השונים . ידעתם למשל שעל בננה מברכים “בורא פרי האדמה”, אבל על פטריות מברכים “שהכל נהיה בדברו” ? אני מעדיף לא להתחיל לצלול לכל הפולקלור ההלכתי שיש בנושא ואחת הסיבות לכך שלפי הפשט של הפסוק התורה לא קובעת נוסח מדויק לברכה , אלא הוזכר באופן כללי שתוכן הברכה יהיה הודיה לה’ .

אי אפשר לאכול וזהו ?

לדעתי יהיה מוטב לגעת בגופו של עניין ולנסות לענות על השאלה :למה בכלל צריך לברך ? מה, אי אפשר לאכול וזהו ? בחברה הישראלית קיימות שתי דעות עיקריות בקשר לברכות למיניהן ומשמעותן . הדעה הדתית הרווחת טוענת שהברכה מקנה קדושה למעשים הפשוטים והשונים שאנו עושים ביום יום . הפעולות הפשוטות היומיומיות מקבלות מעמד אחר מתוקף היותן “כלואות” בין ברכות והברכה מקדשת אותן . מנגד טוענים בעיקר בקרב הקהל החילוני שהברכות הללו הופכות להיות למלמולים אוטומטיים , מילים שמאבדות את משמעותן , ואז נשאלת השאלה מה הרווחנו בכך שבירכנו . בעיניי חשיבותה של הברכה טמונה דווקא בפשט הפסוק , בהודיה .

זמן לעצור לחשוב – ולהודות

הודיה שמתחילה מתודה לה’ אלוהינו וממשיכה לסובבים אותנו ולעצמנו . לצורך המחשה , ילד שמברך לפני האוכל אולי האכילה שלו תהיה עדיין חפוזה , מתוך רצון לחזור לעסקיו כמה שיותר מהר , אבל עדיין יש לו זמן לעצור לחשוב ויכולת להתרכז בהודיה לאלוהים ולהוריו שזכרו והכינו את האוכל בתשומת לב ובאכפתיות רבה . הברכות מסייעות לנו שלא להתייחס לדברים האלה ( גם הקטנים שבהם ) כמובן מאליו . רק צריך להישמר שהברכות באמת לא יהפכו לאוטומטיות שלא תאבדנה ממשמעותן . אוצרות ישנים בסיגנון מודרני. שבת שלום חברים יקרים!

 

מאת : דוד טרובק