מיהו ישוע המשיח?

תוכן עניינים

מיהו ישוע המשיח

ישוע המשיח הוא קודם כל דמות היסטורית אמיתית. הוא נולד בבית לחם בהרי יהודה כ-5 שנים בערך לפני הספירה. רגע, לא בשנת 1 לספירה?? לא … ספירת השנים כפי שאנו מכירים אותה אמנם אמורה להתחיל עם לידתו של ישוע המשיח בשנת 1 לספירה, אבל יש טעות של כמה שנים בספירה הזו. ישוע גדל בנצרת שבגליל, שהיתה כפר יהודי קטן באותה תקופה ובגיל 30 בערך התחיל את פעילותו כמנהיג רוחני בארץ ישראל. תקופה זו של פעילותו הרוחנית נמשכה בסך הכל כשלוש שנים שבסופן הוצא להורג בצליבה על ידי הרומאים כארבעים שנים לפני חורבן בית המקדש השני בשנת 70 לספירה. 

בתקופה הקצרה של פעילותו הרוחנית, ישוע המשיח "הפך" את ארץ ישראל ואת העולם כולו. הוא השפיע על יהודים רבים בארץ ישראל ובשנים שלאחר צליבתו, הם הפיצו את האמונה בו ואת תורתו בין הגויים ברחבי האימפריה הרומית. האמונה בו המשיכה להתפשט ולהשפיע על העולם כולו במשך אלפיים שנים עד ימינו. בעשרות השנים האחרונות מאות מיליונים של אנשים מעמי המזרח הרחוק, בעיקר קוריאנים וסינים, עזבו את אמונותיהם הישנות והפכו להיות מאמינים ותלמידים של ישוע המשיח. וזאת למרות רדיפות קשות מצד השלטונות בעיקר בסין הדיקטטורית!

מנהיג רוחני בלתי רגיל

ישוע מלמד

מה יש בישוע המשיח ובלימוד שלו שהשפיע באופן כל כך דרמטי על כל כך הרבה אנשים? אפשר לציין מספר דברים:

  • ישוע שם את הדגש על אהבה. הוא לימד עד כמה אלוהים אוהב את בני האדם שהוא ברא. אלוהים שונא את החטאים ואת הדרכים הרעות שאנו בוחרים בהן, אבל אוהב אותנו ורוצה שנבחר בחיים – בחיי נצח איתו. ישוע הדגיש את החשיבות של הלבבות שלנו לפני המעשים שלנו. בניגוד לנטיה שלנו כבני אדם להתרכז במעשים, ישוע לימד שמה שיש בלבבות שלנו יותר חשוב לאלוהים. מלבבות נכונים ייצאו מעשים נכונים ולא להיפך. הוא לימד שהדבר הראשון שאלוהים רוצה לראות בלבבותינו זה אהבה. אהבה לאלוהים ואהבה לאחרים עד כדי נכונות לתת מעצמך, להקריב מעצמך למען אחרים. 
  • ישוע הציב רף מוסרי מאוד גבוה. שוב, הדבר החשוב הוא הלבבות שלנו ולכן אלוהים שונא כל צביעות ומעשים שהם "הצגה" על מנת לקבל כבוד מאנשים. אלוהים שונא גם שפיטה של אחרים וצדקנות כאילו אנחנו טובים יותר מאחרים. ישוע לימד ענווה ויצא כנגד גאוה מכל סוג. הוא גם הדגיש את החשיבות של סליחה לאחרים ולימד את תלמידיו להתפלל לאלוהים "סלח לנו כפי שאנו סולחים לאחרים". הוא לימד שאם אנו בוחרים להקשיח את ליבנו ולא לסלוח לאנשים גם אלוהים לא יסלח לנו. לא ייתכן שנבקש מאלוהים משהו שאנחנו לא מוכנים לתת לאחרים!
  • ישוע חולל ניסים רבים. בעיקר ניסים של ריפוי וגירוש שדים. אנשים נרפאו מעיוורון, אילמות, נכות, צרעת, ממחלות נפשיות שונות ועוד.  

משיח האלוהים

אבל היו עוד מנהיגים רוחניים בהיסטוריה האנושית שלימדו דברים נשגבים. מנהיגים רוחניים שאפילו חוללו ניסים, אך לא השפיעו על האנושות כפי שישוע השפיע. אפילו לא התקרבו אליו. מדוע ישוע עומד מעל כולם? התשובה היא שישוע היה יותר מעוד מנהיג רוחני גדול. הוא היה המשיח שהאלוהים בורא שמים וארץ שלח לעולם להושיע את בני האדם ולאפשר לנו קשר ישיר ואישי איתו.

מה זאת אומרת להושיע אותנו? להושיע אותנו ממה?

אלוהים ברא אותנו להיות איתו ביחסים של אהבה. להנות מהאהבה של אלוהים אלינו ולאהוב אותו קודם כל ואז גם את הבריאה שלו. על מנת שנוכל לאהוב, אלוהים נתן לנו רצון חופשי. אהבה אמיתית נובעת מבחירה חופשית. היא לא יכולה לנבוע מכפיה או בגלל שאין לנו אפשרות אחרת. אבל הרצון החופשי מאפשר לנו לבחור גם ברע – לחטוא, לפגוע באלוהים, לפגוע בבני אדם אחרים, לפגוע בבריאה ועוד. זו הסיבה לרוע שבעולם – הרצון החופשי שלנו, בני האדם, שכולנו משתמשים בו לבחור גם בטוב וגם ברע. חלקנו יותר בטוב וחלקנו יותר ברע. חלקנו ברשע נוראי שגורם לסבל נורא לאחרים וחלקנו בטוב מדהים שעוזר וחומל ומברך אחרים. אך בסופו של דבר, כולנו חוטאים במידה כזו או אחרת, אם מעט ואם הרבה. "אֵין אָדָם אֲשֶׁר לֹא-יֶחֱטָא" אמר שלמה המלך בחכמת אלוהים שניתנה לו. 

מצד שני, אלוהים הוא קדוש וצדיק. הצדק המושלם של אלוהים לא מאפשר לאנשים חוטאים להיכנס לייעוד שלנו – חיי נצח באהבת אלוהים בגן עדן, כפי שהיו לאדם וחווה לפני שחטאו לאלוהים. הצדק המושלם של אלוהים קובע "כריתה" –  מוות רוחני וכריתה מחיי נצח עם אלוהים.

מלכוד 22

נשמע כמו מלכוד 22 – נכון? מצד אחד, אלוהים נתן לנו רצון חופשי על מנת שנוכל לאהוב אותו ולהנות מאהבתו לנצח. מצד שני, אותו רצון חופשי מוביל את כולנו לחטוא במידה כזו או אחרת, ואנחנו לא יכולים להיכנס לגן העדן של אהבת אלוהים. איך אלוהים יצר מצב כזה??

אלוהים לא מופתע. הוא ידע מראש שזו תהיה התוצאה של בריאת בני אדם עם רצון חופשי. הוא גם הכין מראש את הפיתרון שיאפשר את הייעוד הנשגב שלנו להיות איתו במערכת יחסים נצחית של אהבה. הפיתרון הוא ישוע המשיח בן האלוהים! אלוהים קבע מראש שהבן שלו יבוא לעולם הזה כבן אדם, יחיה חיים של צדיקות מושלמת ללא חטא וייתן את עצמו כקורבן על חטאי בני האדם. ישוע המשיח ישלם את המחיר של החטאים שלנו, מוות וכריתה מאלוהים. המאמינים בו ינוקו מחטאיהם ויוכלו להיכנס לחיי הנצח באהבת אלוהים. 

רגע רגע… בן אלוהים? קורבן?

 כן. קורבן הוא הדרך שאלוהים קבע על מנת לנקות אותנו. הצדק המושלם של אלוהים לא מאפשר לתוצאות של החטא להימחק. הוא כן מאפשר למישהו אחר, לקורבן, לסבול את התוצאות הללו. העבריין רואה את התוצאות של החטא שלו וזה גורם לו להבין את החומרה של מעשיו ולשנות את דרכיו. זה גם מה שעמד מאחורי מערכת הקורבנות באוהל מועד ובית המקדש, שנתנו סליחה זמנית לבני אדם. אבל על מנת לנקות את בני האדם לגמרי מחטאיהם, נדרש קורבן טוב יותר מחיות. נדרש בן אדם (על פי העיקרון בתורה של "נפש תחת נפש") נקי וצדיק. אם הקורבן בעצמו חוטא הוא לא שווה כלום. הוא בעצמו ראוי לעונש ואינו יכול לקחת על עצמו את עונשם של אחרים. אבל היכן יימצא קורבן כזה? הרי אין אדם שלא יחטא! הפיתרון של אלוהים הוא לשלוח מישהו שהוא יותר מבן אדם. מישהו שהוא בן האלוהים שיבוא לעולם הזה כבן אדם להיות הקורבן המושלם עבורנו ולהושיע אותנו מחטאינו. החטאים שמפרידים אותנו מאלוהים ומחיי הנצח באהבתו.

"כִּי כֹּה אָהַב אֱלֹהִים אֶת הָעוֹלָם עַד כִּי נָתַן אֶת בְּנוֹ יְחִידוֹ לְמַעַן לֹא יֹאבַד כָּל הַמַּאֲמִין בּוֹ, אֶלָּא יִנְחַל חַיֵּי עוֹלָם", הברית החדשה, יוחנן ג:16  

"כֻּלָּנוּ כַּצֹּאן תָּעִינוּ, אִישׁ לְדַרְכּוֹ פָּנִינוּ; וַיהוָה הִפְגִּיעַ בּוֹ, אֵת עֲוֺן כֻּלָּנוּ. … עַל לֹא-חָמָס עָשָׂה, וְלֹא מִרְמָה בְּפִיו", התנ"ך, ישעיהו נג:6,9

 

ביאה ראשונה וביאה שניה

ביאתו של ישוע המשיח

בתנ"ך יש שני סוגים של נבואות על משיח. סוג אחד של נבואות מתאר משיח שסובל ומת עבור חטאינו. הסוג השני מתאר משיח שמביס את אויבי אלוהים, גואל את עם ישראל ומקים את מלכותו על פני הארץ. הרבנים אומרים שמדובר בשני משיחים שונים. הם קוראים למשיח הסובל "משיח בן יוסף" ולמשיח המנצח "משיח בן דויד". הם אומרים שאלוהים ישלח אחד מהשנים בתלות במצב הרוחני של עם ישראל בתקופה של ביאת המשיח.

האמת היא שמדובר באותו משיח – ישוע המשיח בן דויד ובן האלוהים. הוא בא בפעם הראשונה לפני כאלפיים שנים לגלות לנו בצורה מלאה יותר את רצון אלוהים והלב שלו עבורנו. הוא בא כקורבן המושלם עבור חטאינו, כך שכל המאמין בו, יהודי וגוי, יזכה לטיהור חטאים, קשר רוחני אישי וישיר עם אלוהים בחיים האלה וחיי נצח באהבת אלוהים בעולם הבא. הוא הגשים את נבואות התנ"ך על המשיח הסובל, שדרכו מקבלים בני האדם מחיקת חטאים וישועה אישית.

שלושה ימים אחרי צליבתו, ישוע המשיח קם לתחיה וניגלה לרבים מתלמידיו במשך ארבעים יום. התחיה וההתגלות שלו לתלמידיו הפיחה בהם אמונה ואומץ מחודשים אחרי שרוחם נפלה כליל אחרי צליבתו. הם ציפו שישוע יסלק את הרומאים ויקים מחדש את מלכות בית דויד בישראל על פי הנבואות בתנ"ך. ישוע הסביר להם שהוא עולה כעת לאביו בשמים עד היום בו יחזור להגשים את הנבואות על המשיח הגואל והמנצח. זוהי הביאה השניה של האדון ישוע המשיח, שלה אנו מצפים ובה הוא יגאל את עם ישראל והמאמינים בו אל מלכותו. מלכות המשיח של דעת אלוהים, אהבה, צדק ושלום. 

"וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ; וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו, וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם.  וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה, יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן; וְאַרְיֵה, כַּבָּקָר יֹאכַל-תֶּבֶן.  …  לֹא-יָרֵעוּ וְלֹא-יַשְׁחִיתוּ, בְּכָל-הַר קָדְשִׁי:  כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ, דֵּעָה אֶת-יְהוָה, כַּמַּיִם, לַיָּם מְכַסִּים.  וְהָיָה, בַּיּוֹם הַהוּא, שֹׁרֶשׁ יִשַׁי אֲשֶׁר עֹמֵד לְנֵס עַמִּים, אֵלָיו גּוֹיִם יִדְרֹשׁוּ; וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ, כָּבוֹד. ", התנ"ך, ישעיהו יא:6-10

לקריאה נוספת ...