הברית החדשה מבטלת את התורה?

תוכן עניינים

התשובה הקצרה היא לא – אנחנו בקהילת תפארת ישוע מאמינים שהברית החדשה לא מבטלת את מצוות התורה. אבל זה נושא מורכב וננסה להסביר כאן את הרבדים השונים שיש בו כמה שיותר בפשטות.

איזו תורה?

כשאנו היהודים המשיחיים אומרים תורה אנחנו מתכוונים לתורה שבכתב. התורה והחוקים שנמסרו למשה בהר סיני ומופיעים בתנ”ך בספרי שמות, ויקרא, במדבר ודברים. לגבי התורה שבעל פה (משנה, גמרא ועוד) – אנו מאמינים שהיא לא ניתנה על ידי אלוהים ושהיא אוסף של מצוות ומסורות רבניות שאינן מאלוהים.  

הצדקה היא אך ורק באמונה בישוע המשיח

מה זה הצדקה? זה לעמוד למשפט לפני אלוהים ולהימצא צדיק בעיניו. להימצא נקי וזכאי בניגוד לחוטא ועבריין שראוי לעונש. זה הדבר החשוב ביותר בחיינו, כי בסופם כולנו נעמוד למשפט לפני אלוהים שיקבע האם ניכנס ל”גן עדן” (מלכות אלוהים) או לא. התורה היא החוקים שאלוהים נתן לנו ומי שעובר עליהם הוא חוטא. זה אומר שכולנו חוטאים כי אף אחד לא יכול לקיים את כל חוקי התורה בשלמות כל חייו (קוהלת ז:20, מלכים א ח:46). במסגרת ברית סיני כולנו נמצאנו חוטאים, אך היתה לנו אפשרות להימנע מעונש על ידי הקרבת קורבנות על פי התורה (ראה מאמר בנושא הברית החדשה, ברית סיני וברית אברהם).

במסגרת הברית החדשה אלוהים מצדיק אותנו. זה אומר שאלוהים מנקה אותנו מהחטאים שלנו. בזכות מה? בזכות האמונה בישוע המשיח שהקורבן שלו הוא קורבן נצחי עבורנו לפני אלוהים. זו נקודה עיקרית בברית החדשהההצדקה שלנו לפני אלוהים היא אך ורק בזכות האמונה בישוע המשיח. זה לא לפי כמה הצלחנו לשמור את מצוות התורה. גם לא לפי כמה מעשים טובים עשינו. זה אף פעם לא יספיק כי לא משנה כמה ננסה, אנחנו תמיד ניכשל ונעבור על חוקי התורה מפעם לפעם. 

גלטים ב:16 ” וְכֵיוָן שֶׁיּוֹדְעִים אָנוּ כִּי הָאָדָם אֵינוֹ נִצְדָּק בְּקִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה, אֶלָּא בֶּאֱמוּנַת הַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, הֶאֱמַנּוּ גַּם אֲנַחְנוּ בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, לְמַעַן נֻצְדַּק מִתּוֹךְ אֱמוּנָה בַּמָּשִׁיחַ וְלֹא בְּקִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה, שֶׁכֵּן בְּקִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה לֹא יֻצְדַּק כָּל בָּשָׂר. 

האמונה מובילה אותנו לאהבת אלוהים ועשיית רצונו

אלוהים מעוניין בלבבות שלנו לפני המעשים שלנו. ישוע אמר שהמצווה הגדולה ביותר בתורה היא וְאָהַבְתָּ, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ” (דברים ו:5). אלוהים הקריב את הבן שלו, ישוע המשיח,  בייסורים קשים עבורנו והאמונה בכך מעוררת בנו יראה, הודיה ואהבה אליו. ואז האהבה לאלוהים מעוררת אותנו לעשות את רצונו ולהביא לו כבוד ושמחה. זה הסדר הנכון שאלוהים רוצה! אמונה שמצדיקה אותנו לפניו ומעוררת בנו אהבת אלוהים ועשיית רצונו.

התורה מתארת את רצון אלוהים עבורנו

התורה היא החוקים והמצוות שאלוהים נתן לנו לחיות לפיהם במסגרת ברית סיני. קודם כל עשרת הדיברות ואז גם מצוות נוספות בתחומים שבין אדם לאלוהים ובין אדם לחברו.

האם התורה היא עדיין החוקים והמצוות שאלוהים רוצה שנחיה לפיהם במסגרת הברית החדשה? בהחלט כן! אלוהים לא שינה את דעתו לגבי מה טוב ונכון לבני אדם ומה לא. גם ישוע המשיח בעצמו אמר שהוא לא בא לבטל את מצוות התורה: “אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה אוֹ אֶת הַנְּבִיאִים; לֹא בָּאתִי לְבַטֵּל כִּי אִם לְקַיֵּם. אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, עַד אֲשֶׁר יַעַבְרוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ אַף יוֹד אַחַת אוֹ תָּג אֶחָד לֹא יַעַבְרוּ מִן הַתּוֹרָה בְּטֶרֶם יִתְקַיֵּם הַכֹּל. לָכֵן כָּל הַמֵּפֵר אַחַת מִן הַמִּצְווֹת הַקְּטַנּוֹת הָאֵלֶּה וּמְלַמֵּד כָּךְ אֶת הַבְּרִיּוֹת, קָטוֹן יִקָּרֵא בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. אֲבָל כָּל הָעוֹשֶׂה וּמְלַמֵּד, הוּא גָּדוֹל יִקָּרֵא בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם” (מתי ה:17-19).

התלמידים של ישוע המשיכו לקיים את מצוות התורה, כולל שאול השליח, שמשתמשים בכתביו בברית החדשה לטעון את ההפך. במעשי השליחים פרק כא, שאול מבקר את המנהיגים של הקהילה היהודית משיחית בירושלים והם אומרים לו שיש בעיה. שמועה מתפשטת שהוא מלמד את היהודים המשיחיים המאמינים בישוע לא למול את הבנים ולא לשמור את מצוות התורה. הם אומרים לו שהם יודעים שזה לא נכון ושהוא בעצמו שומר את התורה. ואז הם חושבים יחד איך להפריך את השמועה השקרית הזו.

אַתָּה רוֹאֶה, אָחִינוּ, כַּמָּה רִבְבוֹת יְהוּדִים נִהְיוּ מַאֲמִינִים וְכֻלָּם קַנָּאִים לַתּוֹרָה! וְהֵם שָׁמְעוּ עָלֶיךָ שֶׁאַתָּה מְלַמֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּקֶרֶב הַגּוֹיִם לַעֲזֹב אֶת מֹשֶׁה, בְּאָמְרְךָ לָהֶם שֶׁלֹּא לָמוּל אֶת הַיְלָדִים וְלֹא לִנְהֹג עַל־פִּי הַמִּנְהָגִים. וּבְכֵן מַה לַעֲשׂוֹת? לְלֹא סָפֵק יִשְׁמְעוּ שֶׁבָּאתָ. לָכֵן עֲשֵׂה אֶת מַה שֶּׁאֲנַחְנוּ אוֹמְרִים לְךָ: יֵשׁ לָנוּ אַרְבָּעָה אֲנָשִׁים אֲשֶׁר נֵדֶר עֲלֵיהֶם. קַח אוֹתָם, הִטָּהֵר אִתָּם וְשַׁלֵּם בַּעֲדָם כְּדֵי שֶׁיְּגַלְּחוּ אֶת רֹאשָׁם וְהַכֹּל יֵדְעוּ שֶׁהַדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמְעוּ עָלֶיךָ אֵינָם נְכוֹנִים, כִּי גַּם אַתָּה בְּעַצְמְךָ שׁוֹמֵר אֶת הַתּוֹרָה” (מעשי השליחים כא:20-24).

אלוהים רוצה שנשמור את כל החוקים והמצוות שבתורה?

כאן יש מחלוקת בקרב המאמינים בישוע המשיח. כולנו מסכימים שאלוהים רוצה שנשמור את המצוות המוסריות שבתורה (לא לגנוב, לא לשקר, לא לנאוף ועוד). כולנו מסכימים גם שיש מצוות שאינן רלוונטיות עבורנו היום:

  • הקרבת קורבנות – קורבנו של ישוע המשיח החליף את כל הקורבנות
  • מצוות הכהונה ועבודת בית המקדש – בית המקדש לא קיים
    • מצוות טומאה וטהרה – טומאה וטהרה גופנית קשורות בעבודת בית המקדש. אדם טמא (מסיבות רבות כגון מחלה, זיבת דם, נגיעה במת ועוד) לא יכל להיכנס לבית המקדש.
  • עונשי המוות שבתורהישוע נתן לנו דוגמא שהוא לא דרש עונש מוות לאישה נואפת שהובאה אליו, למרות שהתורה מצווה על מוות לנואפים. מדוגמא זו אנו לומדים שאלוהים משעה בחסדו את עונשי המוות במסגרת הברית החדשה ונותן לנו הזדמנות לחזור בתשובה. עד מתי? עד היום שבו כל אחד מאיתנו יעמוד מולו למשפט.

היכן יש מחלוקת? המחלוקת היא לגבי המצוות בין אדם לאלוהים שאנחנו יכולים לקיים היום כגון שמירת השבת, החגים, אוכל כשר ועוד. לצערנו יש מאמינים בישוע שטוענים שהמצוות הללו אינן רלוונטיות עבורנו היום. אנחנו בקהילת תפארת ישוע יחד עם יהודים משיחיים רבים אחרים מאמינים שהמצוות האלה בהחלט רלוונטיות וששמירתן מכבדת ומשמחת את אבינו שבשמים.

הדרך חשובה יותר מהמטרה

הדרך בה אנו שומרים את מצוות התורה היא סופר חשובה. יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:

סדרי עדיפויות נכונים לגבי המצוות – קודם כל, אהבת אלוהים, אהבה לאנשים, המצוות המוסריות ורק בסוף המצוות “הטקסיות” בין אדם לאלוהים כגון השבת, החגים ואוכל כשר. איך סדרי עדיפויות נכונים מתבטאים? לדוגמא, אם שמירת השבת (אסור לעבוד) מתנגשת עם מצב שבו מישהו מבקש את העזרה שלי בשבת וזה לא יכול לחכות ליום אחר אני אלך ואעזור לו. לב נכון, עזרה ונתינה לאחרים יותר חשובים לאלוהים מהקפדה קשיחה על קיום המצוות הטקסיות. בברית החדשה מסופר על הפרושים שהיו כל כך קשוחים לגבי שמירת השבת שהם אפילו כעסו על ישוע שהוא ריפא אנשים בשבת!

באופן אישי ובמצפון שקטבברית החדשה אלוהים לא בוחן אותנו לפי “האם הצלחנו לקיים את המצוות בדיוק כפי שהוא רוצה”. לפי מה הוא בוחן אותנו? לפי כוונות ליבנו. אם אנחנו רוצים לעשות את הטוב בעיניו אבל טועים בגלל חוסר הבנה, הוא סולח לנו ומצדיק אותנו בזכות הקורבן של ישוע המשיח. לכן, כל אחד צריך לקרוא את המצוות בתורה, להתפלל ולמצוא את הדרך האישית שלו לקיים אותן במצפון שקט מול אלוהים. מצפון שקט אומר שאנחנו מאמינים שמה שאנחנו עושים הוא טוב בעיני אלוהים. יכול מאוד להיות שנשמור את השבת בדרכים שונות (לדוגמא – אחד מרגיש שזה בסדר לנסוע בשבת והשני לא) וזה בסדר. מה שחשוב זה שהמצפון שלנו יהיה שקט לפני אלוהים. 

ללא גאווה ובלי לשפוט אחרים – אם נרגיש טובים יותר מאחרים בגלל שאנחנו שומרים מצוות יותר טוב מהם, אז נפלנו חזק. נפלנו בחטאים שהם מבין הכי גרועים – גאווה ושפיטה של אחרים. עדיף לא לשמור את המצוות הטקסיות מאשר ליפול בתחומים האלה של הלב שהם כה חשובים לאלוהים.

סיכום

הברית החדשה לא מבטלת את מצוות התורה, שעדיין מתארות את הדרך שבה אלוהים רוצה שנחיה את חיינו. להיפך –  הברית החדשה מוסיפה את הלימוד של ישוע המשיח שמעמיד לנו רף גבוה יותר של מוסר ולבבות נכונים לפני אלוהים. מצד שני, הברית החדשה משחררת אותנו מ”משפט התורה“. כלומר, אנחנו לא נשפטים לפי המדד של “קיום מדויק של כל המצוות”, אלא לפי הלבבות שלנו לפני אלוהים. זה החופש הנפלא שיש לנו בברית החדשה! החופש מכל ההלכות והדקדוקים שנובעים מפחד לא לטעות בקיום מצוות התורה. כל עוד יש בנו אמונה ורצון אמיתי לעשות את הטוב בעיני אלוהים, אנחנו נקיים לפניו. כל עוד אנחנו מתוודים ומבקשים את סליחתו על חטאים שאנו מודעים להם, הוא נאמן לטהר אותנו בדם הקורבן של ישוע המשיח! הללויה!

“אִם נִתְוַדֶּה עַל חֲטָאֵינוּ, נֶאֱמָן הוּא וְצַדִּיק לִסְלֹחַ לָנוּ עַל חֲטָאֵינוּ וּלְטַהֵר אוֹתָנוּ מִכָּל עַוְלָה”, האיגרת הראשונה ליוחנן א:9.   

לקריאה נוספת...