ישו או ישוע?

תוכן עניינים

ביאתו של ישוע המשיח

חד משמעית ישוע. זהו השם שהוריו נתנו לו בהדרכת אלוהים כפי הכתוב בברית החדשה:

“הִיא יוֹלֶדֶת בֵּן וְאַתָּה תִּקְרָא שְׁמוֹ יֵשׁוּעַ, כִּי הוּא יוֹשִׁיעַ אֶת עַמּוֹ מֵחַטֹּאתֵיהֶם”, מתי א:21.

ניתן לראות מהפסוק הזה ששמו מצביע על המשימה הגדולה שאלוהים ייעד לו. המשימה להושיע את עם ישראל מחטאיו. ולא רק את עם ישראל, אלא את העולם כולו, כפי הכתוב בתנ”ך בישעיהו מט:6 “וַיֹּאמֶר, נָקֵל מִהְיוֹתְךָ לִי עֶבֶד, לְהָקִים אֶת-שִׁבְטֵי יַעֲקֹב, וּנְצוּרֵי יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב; וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם, לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד-קְצֵה הָאָרֶץ”. מה זאת אומרת להושיע מחטא? במאמר הזה (לינק למאמר “מי הוא ישוע המשיח?”) תוכלו למצוא תשובה לשאלה הזו.

מקור השם ישוע

השם ישוע הופיע בעם ישראל בתקופת בית שני אחרי החזרה מבבל כקיצור או כשם מקביל לשם יהושוע. ספרי עזרא ונחמיה בתנ”ך מתארים את תחילת ימי בית שני – התקופה של החזרה מבבל, בניית בית המקדש השני ושיקום ירושלים. בספרים אלה מסופר על הכוהן הגדול באותה תקופה, ששמו היה ישוע בן יוצדק:

“וַיָּקׇם֩ יֵשׁ֨וּעַ בֶּן־יֽוֹצָדָ֜ק וְאֶחָ֣יו הַכֹּהֲנִ֗ים וּזְרֻבָּבֶ֤ל בֶּן־שְׁאַלְתִּיאֵל֙ וְאֶחָ֔יו וַיִּבְנ֕וּ אֶת־מִזְבַּ֖ח אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל …”, עזרא ג:2

“… הֵחֵ֡לּוּ זְרֻבָּבֶ֣ל בֶּן־שְׁ֠אַלְתִּיאֵל וְיֵשׁ֨וּעַ בֶּן־יֽוֹצָדָ֜ק וּשְׁאָ֥ר אֲחֵיהֶ֣ם הַכֹּהֲנִ֣ים וְהַלְוִיִּ֗ם … “, עזרא ג:8

לעומת זאת, בתנ”ך בספרי הנביאים חגי וזכריה, שהתנבאו באותה תקופה של תחילת ימי בית שני, אותו כהן גדול מופיע בשם יהושוע בן יהוצדק:

“… הָיָה דְבַר-יְהוָה בְּיַד חַגַּי הַנָּבִיא, אֶל-זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל פַּחַת יְהוּדָה, וְאֶל-יְהוֹשֻׁעַ בֶּן-יְהוֹצָדָק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, לֵאמֹר”, חגי א:1

“וְלָקַחְתָּ כֶסֶף וְזָהָב, וְעָשִׂיתָ עֲטָרוֹת; וְשַׂמְתָּ, בְּרֹאשׁ יְהוֹשֻׁעַ בֶּן-יְהוֹצָדָק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל”, זכריה ו:11

בנוסף, אנחנו מוצאים בספר נחמיה התייחסות ליהושוע בן-נון – אותו יהושוע שהנהיג את בני ישראל בתקופת כיבוש הארץ אחרי יציאת מצרים – בשם ישוע בן-נון:

“וַיַּֽעֲשׂ֣וּ כׇֽל־הַ֠קָּהָל הַשָּׁבִ֨ים מִן־הַשְּׁבִ֥י סֻכּוֹת֮ וַיֵּשְׁב֣וּ בַסֻּכּוֹת֒ כִּ֣י לֹֽא־עָשׂ֡וּ מִימֵי֩ יֵשׁ֨וּעַ בִּן־נ֥וּן כֵּן֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַה֑וּא וַתְּהִ֥י שִׂמְחָ֖ה גְּדוֹלָ֥ה מְאֹֽד”, נחמיה ח:17 

מעניין לשים לב שיש הקבלה בין יהושוע בן-נון וישוע המשיח מעבר לשמות שלהם. אלוהים השתמש ביהושוע בן-נון להושיע את עם ישראל מתקופת המדבר אל הנחלה בארץ ישראל. באופן נבואי מקביל אלוהים שלח את ישוע המשיח להושיע אותנו מחטאותינו כך שנוכל להיכנס לנחלה של מלכות המשיח. מבחינה מסוימת ניתן לראות את חיינו כאן על פני הארץ כתקופה של מסע במדבר – תקופה של קשיים וברכות, מבחנים, כישלונות והצלחות. אם נלך באמונה אחרי אלוהים ומשיחו הוא יגאל אותנו בסוף המסע הזה אל הנחלה במלכותו.

אז מאיפה השם ישו?

ישוע מלמד

השם ישו הוא כינוי גנאי שהמציאו הרבנים שהתנגדו לישוע. הם השמיטו את האות ‘ע’ משמו והפכו אותו לשם מוזר שלא נשמע יהודי בכלל. באופן זה הם הרחיקו את ישוע המשיח עוד יותר מעם ישראל והפכו אותו למישהו שהוא “לא משלנו”. הוא המשיח של “הגויים”, של “הנוצרים”, ואין לו קשר אלינו. כנראה שהשם ישו משמש גם כראשי תיבות לקללה נגד ישוע – “ימח שמו וזכרו”, וממשיך את המסורת של ביזוי וגידוף המשיח כפי הנבואות בתנ”ך:

“גֵּוִי נָתַתִּי לְמַכִּים, וּלְחָיַי לְמֹרְטִים; פָּנַי לֹא הִסְתַּרְתִּי, מִכְּלִמּוֹת וָרֹק”, ישעיהו נ:6

“וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא-אִישׁ; חֶרְפַּת אָדָם, וּבְזוּי עָם. כָּל-רֹאַי, יַלְעִגוּ לִי; יַפְטִירוּ בְשָׂפָה, יָנִיעוּ רֹאשׁ”, תהילים כב:7-8

אך אלוהים גם מבטיח לנו בפי הנביאים שיבוא היום שבו נדע את שם המשיח, ובמקום לקלל (לנאץ) אותו אנחנו נפאר אותו!

“… וְתָמִיד כָּל-הַיּוֹם שְׁמִי מִנֹּאָץ.  לָכֵן יֵדַע עַמִּי, שְׁמִי; לָכֵן בַּיּוֹם הַהוּא, כִּי-אֲנִי-הוּא הַמְדַבֵּר הִנֵּנִי. מַה-נָּאווּ עַל-הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר, מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם מְבַשֵּׂר טוֹב מַשְׁמִיעַ יְשׁוּעָה; אֹמֵר לְצִיּוֹן, מָלַךְ אֱלֹהָיִךְ”, ישעיהו נב:5-7

לקריאה נוספת ...