ישוע הוא בן האלוהים?

תוכן עניינים

כן. כפי שישוע המשיח העיד על עצמו מול הסנהדרין ששאלו אותו את אותה השאלה:

“הוֹסִיף הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “הַאִם אַתָּה הַמָּשִׁיחַ בֶּן־הַמְבֹרָךְ ?” אָמַר יֵשׁוּעַ: “אֲנִי הוּא. וְאַתֶּם תִּרְאוּ אֶת בֶּן־הָאָדָם יוֹשֵׁב לִימִין הַגְּבוּרָה וּבָא עִם עַנְנֵי הַשָּׁמַיִם”., הברית החדשה, מרקוס יד:61-62

אפשר לראות מהשאלה של הכהן הגדול שהמושג של משיח בן אלוהים לא היה זר ליהודים באותה תקופה. הם הבינו שהמשיח הוא יותר מבן אדם רגיל. הוא בן האלוהים כפי שהתנ”ך מעיד:

“לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ-רִיק.
 יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי-אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ-יָחַד  עַל-יְהוָה, וְעַל-מְשִׁיחוֹ.
….  וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי עַל-צִיּוֹן, הַר-קָדְשִׁי.
אֲסַפְּרָה אֶל-חֹק:  יְהוָה אָמַר אֵלַי – בְּנִי אַתָּה, אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ.
שְׁאַל מִמֶּנִּי וְאֶתְּנָה גוֹיִם נַחֲלָתֶךָ וַאֲחֻזָּתְךָ – אַפְסֵי-אָרֶץ.
תְּרֹעֵם, בְּשֵׁבֶט בַּרְזֶל,  כִּכְלִי יוֹצֵר תְּנַפְּצֵם.
וְעַתָּה, מְלָכִים הַשְׂכִּילוּ,  הִוָּסְרוּ שֹׁפְטֵי אָרֶץ.
עִבְדוּ אֶת-יְהוָה בְּיִרְאָה וְגִילוּ בִּרְעָדָה.
נַשְּׁקוּ בַר, פֶּן-יֶאֱנַף וְתֹאבְדוּ דֶרֶךְ, כִּי-יִבְעַר כִּמְעַט אַפּו. אַשְׁרֵי כָּל-חוֹסֵי בוֹ.”, תהילים ב:1-12

המזמור הזה בתהילים מדבר על המשיח, שהוא המלך שאלוהים ימליך בציון, ירושלים, על עם ישראל ועל כל הגויים. במזמור הזה, אלוהים אומר למשיח “בני אתה, אני היום ילדתיך”. בנוסף, בסוף המזמור כתוב “נשקו בר”. בר היא המילה הארמית לבן, ממנה קיבלנו את הביטוי בר-מצווה שפרושו הוא בן-מצווה. כלומר, הפסוק האחרון מייעץ למנהיגי העולם (ובעצם לכל בני האדם) לנשק את הבן באהבה, ביראה ובכבוד, אחרת זעמו ייפול עליהם – “פן יאנף ותאבדו דרך, כי יבער כמעט אפו”. הוא גם מוסיף ואומר שמאושרים כל החוסים (המוצאים מחסה) בבן, במשיח בן האלוהים, באמונה וביראה – “אשרי כל חוסי בו”.

משלי פרק ל מדבר גם הוא על בן האלוהים ורומז שעלינו לחפש ולגלות את שמו של בן האלוהים:

“מִי עָלָה-שָׁמַיִם וַיֵּרַד, מִי אָסַף-רוּחַ בְּחָפְנָיו 

מִי צָרַר-מַיִם בַּשִּׂמְלָה, מִי  הֵקִים כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ.
מַה-שְּׁמוֹ וּמַה-שֶּׁם-בְּנוֹ, כִּי תֵדָע.
כָּל-אִמְרַת אֱלוֹהַּ צְרוּפָה. מָגֵן הוּא לַחֹסִים בּו”., משלי ל:4-5

מי עשה כל זאת? ברור שמדובר באלוהים. מה שמו ומה שם בנו? אנחנו יודעים את השם המפורש של אלוהים, אך מה שם בנו? בנו הוא ישוע המשיח ופסוק 5 מסתיים במילים “מגן הוא לחוסים בו” באופן דומה לסיום של תהילים פרק ב “אשרי כל חוסי בו”.

מה זה אומר שהוא בן האלוהים?

זה אומר שישוע המשיח הוא אלוהי. בן האלוהים הוא מאותו טבע אלוהי של האב. כפי שכל בני האדם חולקים את אותו טבע ומהות אנושיים, כך בן האלוהים חולק את אותו טבע ומהות אלוהיים של האלוהים אביו.

רגע רגע … אז אתם אומרים שיש יותר מאלוהים אחד? לא! זהו המסתורין שאנחנו מגלים בתנ”ך ובברית החדשה. אלוהים הוא אחד ובו שלוש ישויות אלוהיות – האב, הבן ורוח אלוהים – המאוחדות אחדות מושלמת. כיצד הן מאוחדות באחדות מושלמת? באהבה מושלמת. כפי ששנאה מפרידה ומפלגת, כך האהבה מקרבת ומחברת. האהבה המושלמת, שקיימת באלוהים המושלם, מחברת את האב, הבן ורוח אלוהים באחדות מושלמת.

בבראשית פרק ב:24 כתוב “עַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד”. אלוהים ייעד את הגבר והאישה הנשואים לחיות באהבה מושלמת שבונה אחדות מושלמת – “והיו לבשר אחד”. באחדות כזו הגבר והאישה פועלים כיחידה אחת בהרמוניה מלאה – ברצון אחד ובלב אחד. בדומה ליחידה צבאית שבה כל אחד ממלא את התפקיד שלו בהרמוניה מלאה עם שאר אנשי הצוות, והיחידה פועלת בעוצמה וביעילות ללא קונפליקטים פנימיים ובלי שאנשים ימשכו לכיוונים שונים. מכיוון שאנחנו בני האדם נפלנו לחטא, אהבה מושלמת כזו לא קיימת בעולמנו. אין נישואים מושלמים של אחדות מושלמת ואין גם מסגרות אחרות בהן כולם פועלים בהסכמה והרמוניה תמיד. אבל באלוהים האחד זה כן קיים! האב, הבן ורוח אלוהים פועלים יחדיו באהבה ואחדות מושלמים מנצח ועד נצח.

יחד עם זאת, באלוהים האחד יש גם סדר של סמכות. כפי שביחידה צבאית יש סדר של סמכות ולמקהלה יש מנצח, גם באלוהים האחד יש סמכות עליונה והיא האב. הבן ורוח אלוהים מקבלים את הסמכות של האב ופועלים בהרמוניה ובאהבה מושלמים עם האב ותחת סמכותו. 

התנ"ך מעיד שהמשיח הוא אלוהי

  • בתנ”ך ישנן עדויות רבות שהמשיח הוא אלוהי ושבאלוהים האחד יש שלוש ישויות המאוחדות אחדות מושלמת. נציג כאן מספר עדויות מתוך השפע שיש בתנ”ך.

  • העדות הראשונה היא המילה אלוהים עצמה. זו מילה שמופיעה בלשון רבים, בניגוד ל”אל” או “אלוה”, והיא כבר רומזת על הריבוי שבאלוהים האחד.

  • עדות נוספת נמצאת במילה אדוני הנמצאת בביטוי “אֲדֹנָי יְהוִה” שמופיע פעמים רבות בתנ”ך. אדוני (עם קמץ מתחת לאות נ) זה בעצם “אדונים שלי”. עוד עדות לריבוי שבאלוהים האחד.

  •  במעשה בריאת האדם כתוב “וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ”, בראשית א:26. נעשה בצלמנו כדמותנו – בלשון רבים. הפרשנות שאלוהים מדבר למלאכים היא בעייתית מכיוון שהמלאכים לא בוראים. רק אלוהים בורא. אם אלוהים היה מדבר אל המלאכים הוא היה אומר “אעשה אדם בצלמי כדמותי” או “אעשה אדם בצלמנו כדמותנו”, בהנחה שהמלאכים נבראו גם הם בצלם אלוהים.

  • בשמות לג:20 אלוהים אומר למשה “לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶת-פָּנָי, כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי”. אלוהים אומר למשה שבני אדם לא יכולים לראות אותו ולהישאר בחיים. יחד עם זאת, באותו הפרק ממש כתוב בפסוק 11 “וְדִבֶּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה פָּנִים אֶל-פָּנִים, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ”. אלוהים דיבר פנים אל פנים עם משה והוא נשאר בחיים! הפסוקים האלה מעידים על כך שיש ישות אחת באלוהים שבני אדם לא יכולים לראות (האב) וישות אחרת שבני אדם כן יכולים לראות פנים אל פנים (הבן). ישנם סיפורים נוספים בתנ”ך על אנשים שראו את אלוהים פנים מול פנים ונשארו בחיים למרבה פליאתם:

  • בבראשית לב:25-31 מתואר מאבק של יעקב באיש מסתורי שמשנה את שמו מיעקב לישראל. בסוף אותו מאבק יעקב מכיר בכך שהוא למעשה פגש את אלוהים וקורא למקום פניאל באומרו ” וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל:  כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי”., בראשית לב:31. יעקב הבין שהוא פגש את אלוהים פנים מול פנים והתמלא פליאה שנותר בחיים. הוא למעשה פגש את בן האלוהים, ישוע המשיח, ואיתו הוא נאבק כל הלילה עד עלות השחר. למעשה, זהו מאבק שמסמל את מאבקו של עם ישראל בישוע המשיח כבר אלפיים שנים. מאבק שיסתיים כשהשחר יעלה ועם ישראל יכיר שהוא דחה ונאבק בבן האלוהים בתקופה הארוכה של הלילה הרוחני שירד עלינו, ולמרות זאת שרד ולא נשמד בחסדו של אלוהים.

  • בשופטים פרק יג, דמות שנקראת מלאך יהוה מתגלה למנוח ואשתו לבשר להם על הולדת שמשון ולתת להם הוראות לגביו. מנוח ואשתו מבינים בסוף אותה פגישה שהם ראו את אלוהים ומנוח מביע את חששו שהם ימותו: “וַיֹּאמֶר מָנוֹחַ אֶל-אִשְׁתּוֹ, מוֹת נָמוּת כִּי אֱלֹהִים רָאִינוּ”, שופטים יג:22. שוב, הם למעשה פגשו את בן האלוהים, ישוע המשיח ולא מתו.

  • בישעיהו פרק ט:5-6 מופיעה נבואה על המשיח: “כִּי יֶלֶד יֻלַּד לָנוּ, בֵּן נִתַּן לָנוּ, וַתְּהִי הַמִּשְׂרָה עַל-שִׁכְמוֹ; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ, אֵל גִּבּוֹר, אֲבִי-עַד, שַׂר-שָׁלוֹם. לְמַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין-קֵץ, עַל-כִּסֵּא דָוִד וְעַל-מַמְלַכְתּוֹ, לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ, בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה מֵעַתָּה וְעַד-עוֹלָם. קִנְאַת יְהוָה צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה-זֹּאת.” המשיח ייוולד כילד על פני הארץ והשמות שמתארים אותו הם “פלא יועץ, אל גיבור, אבי-עד, שר-שלום”. השם “אל גיבור” מעיד בברור על טבעו האלוהי של המשיח! גם אבי-עד שהוא אבי הנצח מעיד על טבעו האלוהי.

  • בישעיהו פרק ז מופיעה נבואה על לידתו של המשיח מבתולה (עלמה): ” לָכֵן יִתֵּן אֲדֹנָי הוּא לָכֶם אוֹת: הִנֵּה הָעַלְמָה הָרָה וְיֹלֶדֶת בֵּן, וְקָרָאת שְׁמוֹ עִמָּנוּ אֵל”, ישעיהו ז:14.  מהו השם של המשיח? עמנו אל, כלומר אלוהים איתנו! אלוהים נולד כילד לחיות איתנו כבן אדם על פני הארץ! זהו מסתורין נשגב שמתאר את החסד של בן האלוהים לעזוב את כבודו האלוהי שבשמים, להיוולד כילד ולחיות כאן בארץ כבן אדם פשוט. ולמען מי? למעננו! לחיות חיים של צדיקות מושלמת כבן אדם ולמות בייסורים כקורבן חטאים מושלם עבורנו.

  • בישעיהו מח:12-16 כתוב “שְׁמַע אֵלַי יַעֲקֹב, וְיִשְׂרָאֵל מְקֹרָאִי:  אֲנִי-הוּא, אֲנִי רִאשׁוֹן, אַף אֲנִי אַחֲרוֹן … קִרְבוּ אֵלַי, שִׁמְעוּ זֹאת, לֹא מֵרֹאשׁ בַּסֵּתֶר דִּבַּרְתִּי, מֵעֵת הֱיוֹתָהּ, שָׁם אָנִי; וְעַתָּה, אֲדֹנָי יְהוִה שְׁלָחַנִי וְרוּחוֹ. ” מי מדבר? זה המשיח שאומר שאלוהים ורוחו שלחוהו (“אדוני יהוה שלחני ורוחו”) – האב ורוח אלוהים שלחו את בן האלוהים, ישוע המשיח, שמעיד על טבעו האלוהי באומרו “אני ראשון, אף אני אחרון”. הוא גם אומר שהוא תמיד היה קיים “מעת היותה, שם אני” – מאז ומתמיד הוא היה קיים. האב, הבן ורוח אלוהים הם בלתי נבראים וקיימים מנצח עד נצח כאלוהים אחד.  

בן האלוהים ובן האדם

ישוע המשיח הוא בן האלוהים שנולד לארץ כבן אדם. הוא למעשה קיים לנצח כבן אלוהים וכבן האדם וניתן לראות זאת בתשובתו לכוהן הגדול במשפט הסנהדרין שציטטנו בתחילת המאמר: “אֲנִי הוּא. וְאַתֶּם תִּרְאוּ אֶת בֶּן־הָאָדָם יוֹשֵׁב לִימִין הַגְּבוּרָה וּבָא עִם עַנְנֵי הַשָּׁמַיִם”.. ישוע אמר שהוא בן המבורך (בן האלוהים) ושאנחנו נראה אותו, בן האדם, יושב לימין האב (הגבורה) ובא בענני השמים בביאתו השניה להקים את מלכות המשיח על פני הארץ. ישוע המשיח הוא גם בן דויד וגם בן האלוהים. הוא נולד לבתולה על מנת להפגין את מוצאו האלוהי. יחד עם זאת, אימו מרים ואביו המאמץ יוסף היו מצאצאי דויד המלך ומהם הוא ירש את זכות המלכות של בית דויד, ובו מתקיימת ההבטחה שניתנה לדויד למלך משיח שייצא מזרעו.ישוע שאל את המנהיגים הרוחניים לגבי המשיח: כֵּיצַד, בְּהַשְׁרָאַת הָרוּחַ, קוֹרֵא לוֹ דָּוִד ‘אָדוֹן’ בְּאָמְרו’ נְאֻם יְהוָה לַאדֹנִי: שֵׁב לִימִינִי עַד־אָשִׁית אֹיְבֶיךָ הֲדֹם לְרַגְלֶיךָ? ‘ וּבְכֵן אִם דָּוִד קוֹרֵא לוֹ ‘אָדוֹן’ כֵּיצַד הוּא בְּנוֹ”? ישוע מצביע על הסתירה לכאורה שהמשיח הוא גם בן דויד וגם אדונו של דויד. כיצד זה? התשובה היא שהוא בן דויד במהותו האנושית כבן אדם והוא אדונו של דויד (וכל בני האדם) במהותו האלוהית כבן האלוהים.

לקריאה נוספת ...